Ako zvládnuť konflikt medzi manažérom a zamestnancom
Máločo môže byť tak stresujúce, ako keď vypukne konflikt medzi zamestnancom a jeho zamestnávateľom. Pretože tento konkrétny typ konfliktu zahŕňa niekoho vo vedúcej úlohe, zásahy často musia prísť od tretej, nezainteresovanej strany. Naučiť sa, ako vyriešiť konflikt medzi manažérom a zamestnancom, je dôležité pre každého, kto sa pripravuje na vedúcu úlohu. Aj keď ešte nie ste povýšený, prejavenie vašich líderských schopností v tomto konkrétnom probléme vás môže dostať na kandidátsku listinu tých, ktorí by najbližšie povýšení byť mohli.
Znalosť toho, ako vyriešiť konflikt medzi manažérom a zamestnancom, si niekedy vyžaduje zaškolenie priamo na pracovisku. Inými slovami, možno nebudete vedieť čo máte robiť, kým situácia nebude natoľko vyhrotená , že niekto bude musieť zasiahnuť. Ak je to tak aj na vašom súčasnom pracovisku, postupujte podľa týchto krokov alebo sa obráťte na našu mediačnú kanceláriu (kancelaria@nesudsa.sk), ktorá vám poskytne profesionálnu podporu a pomoc pre hladké fungovanie vzťahov na vašom pracovisku.
- Opustite svoje predsudky
Vaša zaujatosť a subjektívny názor môžu situáciu okolo konfliktu na pracovisku pravdepodobne len zhoršiť . Najmä ak v konflikte, ktorý sa týka vášho kolegu a vášho šéfa. Aby ste pomohli zmierniť určité napätie, môžete viesť sporiace sa strany prostredníctvom nasledujúcich fáz riešenia, ktoré zahŕňajú:
- Vyhnúť sa problému alebo sa od neho odpútať namiesto toho, aby ste sa stali jeho súčasťou.
- Prispôsobenie sa potrebám každého človeka (v tomto prípade sporiacich sa strán) bez nevyváženého zamerania pozornosti na jedného alebo druhého, čím sa zachováva vyváženosť a nestrannosť procesu.
- Kompromis pri rozhodovaní.
- Spolupráca na riešení konfliktu.
- Aktívne počúvajte
Počúvanie a aktívne počúvanie sú dve rôzne veci. Počúvame stále, ale to neznamená, že v skutočnosti rozumieme (alebo vyjadrujeme pochopenie) druhej osobe. Aktívne počúvanie nie je o tom, čo odpoviete keď ten druhý konečne prestane rozprávať. Ak chcete aktívne počúvať, odstráňte rušivé vplyvy, udržujte otvorenú reč tela, ponúkajte očný kontakt, pýtajte sa, dávajte verbálne alebo neverbálne narážky, a pýtajte sa, či správne rozumiete tomu, čo vám daný človek hovorí prostredníctvom spätnej reflexie. Takýto postup pomôže deeskalovať situáciu a umožní zlepšiť komunikáciu, čím je možné dosiahnuť riešenie.
- Cvičte Empatiu
Či už ste v konflikte alebo mimo neho a snažíte sa ho zvládnuť, empatia je kľúčová. Obuť si topánky niekoho iného môže vo svojej podstate robiť zázraky. Rozpoznanie, rešpektovanie a aktívne pochopenie pocitov inej osoby je v komunikácii veľmi dôležité. Neznamená to, že musíte súhlasiť s takýmito pocitmi, ale znamená to, že ste si našli čas na pochopenie určitej skúseností druhej strany, čo môže pomôcť uhasiť plamene konfliktu.
- Kedy volať HR?
Väčšina ľudí do takéhoto konfliktu vôbec nechce zapájať HR a ani by to nemal byť prvý krok pri riešení tohto typu konfliktu. Ak sa však vyčerpajú všetky ostatné možnosti a riešenie stále nie je na mieste, môžu nastať komplikácie, potom je možné osloviť aj HR so žiadosťou o intervenciu. Keď podávate správu HR, uistite sa, že zostanete čo najobjektívnejší. Uveďte iba fakty o situácii, aj keď môže byť lákavé opísať svoje pocity alebo vyjadriť svoj subjektívny názor. Je potrebné všimnúť si, či sa tento typ situácie opakuje alebo nie, alebo či išlo len o jednorazovú situáciu. Ak sami nedokážete nájsť riešenie konfliktu medzi manažérom a zamestnancom, nezostaňte ticho. Využite zdroje spoločnosti a požiadajte o pomoc.